Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Niski poziom witaminy B12 w organizmie - U KOGO WYSTĘPUJE ?

Niski poziom witaminy B12 w organizmie - U KOGO WYSTĘPUJE ?

Witamina B12 jest witaminą unikatową z kilku powodów.

Jej inna nazwa to kobalamina – jako jedyna z
witamin zawiera kobalt, ponadto ma największą strukturę ze wszystkich witamin. Jej obecność jest
niezbędna między innymi do wytwarzania kwasów nukleinowych (DNA), syntezy mieliny (osłonka
włókien nerwowych), produkcji ciałek krwi, czy syntezy energii. Jest produkowana tylko przez
mikroorganizmy, takie jak bakterie, więc za jej główne źródło uznaje się mięso i produkty zwierzęce; stąd
ciężko szukać jej w produktach roślinnych, chyba że zostały tą witaminą sztucznie wzbogacone.

Niedobór witaminy B12 jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych niedoborów na świecie i może
występować z dwóch głównych powodów:
– niedostateczne spożycie
– niedostateczna absorpcja.

Czasem zdarza się również niedobór ze względu na okresowo zwiększone zapotrzebowanie, na przykład
u kobiet w ciąży. O ile na niedostateczną absorpcję mogą narzekać osoby starsze, po operacji układu
pokarmowego, z zaburzeniami gastrycznymi, zażywające metforminę, leki na nadkwasotę itp., z
problemami z tarczycą oraz kobiety stosujące doustną antykoncepcję; o tyle inaczej sprawa wygląda z
niedoborem w wyniku niedostatecznego spożycia. Szczególnie narażona grupa to wegetarianie i weganie,
czyli osoby, które w swojej diecie nie stosują mięsa i produktów pochodzenia odzwierzęcego lub
dostarczają ich w śladowych ilościach.

Poziom niedoboru B12 zależy od rodzaju diety w tym przypadku. Wykazano, iż największy niedobór
występuje u wegan – u około 70-90% z nich; nieco wyższy poziom witaminy B12 w organizmie wykryto
u laktoowowegetarian (czyli wegetarian, u których zakazane jest spożywanie mięsa, ale dopuszczone są
produkty odzwierzęce takie jak jajka, mleko i miód) – około 50-60% cierpi z powodu niedoboru B12. W
każdym przypadku jednak – zarówno u wegan, jak i poszczególnych kategoriach wegetarian – poziom
witaminy B12 był niższy niż u osób, które spożywają mięso i produkty odzwierzęce.