Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Niski poziom witaminy B12 w organizmie - OBJAWY I ZAPOBIEGANIE

Niski poziom witaminy B12 w organizmie - OBJAWY I ZAPOBIEGANIE

Jakie objawy niesie ze sobą niedostateczny poziom kobalaminy w organizmie?

Można je podzielić na kilka kategorii:
– neurologiczne – np. utrata pamięci, upośledzenie mowy, problemy z chodzeniem, mrowienie
ciała, problemy z koncentracją, drętwienie nóg i skurcze mięśniowe, bezwład, niepokój i depresja,
niezborność ruchowa, zaburzenia widzenia itp.
– psychiatryczne – np. zaburzenia orientacji, nadpobudliwość, hiperaktywność, zaburzenia snu i
problemy z zasypianiem, wycofanie, apatia, podejrzliwość, halucynacje itp.,
– ustne – np. zapalenie języka, chrypka nasilająca się stopniowo, problemy z jedzeniem, czerwone
plamy wewnątrz policzków i na języku, uczucie pieczenia i bolesności na języku itp.,
– dermatologiczne – np. hyperpigmentacja (ciemnienie skóry w okolicach kłykci, rąk, stóp i
języka), skłonność do otarć skóry na stopach, szyi, rękach, nogach;
– hematologiczne – np. pancytopenia (niski poziom krwinek), anemia makrocytarna itp.,
– rzadkie – anoreksja, nietrzymanie moczu, przewlekła biegunka, nietolerancja wysiłku.

Warto zaznaczyć, że nie zawsze objawy te manifestują się klinicznie, ale nie oznacza to, że są nieobecne -
przykładowo niedobór witaminy B12 jest czynnikiem ryzyka niskiej gęstości kości i wzrostu ryzyka
złamań. U kobiet w ciąży może również uniemożliwić donoszenie ciąży. Niedobór B12 w tym przypadku
jest zagrożeniem nie tylko dla matki, ale również dla dziecka – najczęstsze przypadki niedoboru witaminy
B12 występują u niemowląt i małych dzieci, urodzonych przez matki weganki i wegetarianki; na dodatek
takie dzieci są diagnozowane często z opóźnieniem. Skutkuje to silnym rozwojem objawów – często w
wieku 1,5-2 lat dzieci takie nie potrafią samodzielnie siedzieć, jeść, uśmiechać się, mają poważną
niedowagę, bardzo niski wzrost i obwód głowy. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do zgonów
dzieci.

Brzmi strasznie, prawda? Da się temu na szczęście zapobiec. Zanim pojawią się objawy kliniczne, osoby
przez wiele miesięcy pozostają w stanie niedoboru. Szczególną uwagę na ten fakt powinni zwracać
weganie i wegetarianie jako grupa podwyższonego ryzyka. Ważne są badania, które mają ustalić poziom
witaminy B12 (badanie poziomu witaminy B12holotranskobalaminy II i homocysteiny w osoczu krwi
żylnej, badanie poziomu kwasu metylmalonowego w osoczu lub w moczu oraz ocena wielkości krwinki
czerwonej (MCV) w morfologii krwi żylnej). Przyjmuje się obecnie, że poziom wit. B12 w osoczu
powinien być wyższy niż 400pmol/L.

Skoro głównym źródłem kobalaminy jest mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego, to jak z
niedoborami mają walczyć weganie i wegetarianie? Teoretycznie są produkty pochodzenia roślinnego,
wzbogacane witaminą B12, ale w praktyce okazuje się to być niewystarczające.
Najbardziej bezpiecznymi optymalnym środkiem do walki z niedoborem B12 jest suplementacja. 250mcg dziennie jest
wystarczająca dawką dla większości dorosłych. Osoby w starszym wieku powinny spożywać większą
dawkę np. 500 mcg. Dzieci powinny zażywać mniejsze dawki 5-25 mcg dziennie w zależności od wieku.
W przypadku głębokiego niedoboru należy zastosować duże dawki w iniekcjach domięśniowych zgodnie
z zaleceniami lekarza.